26.03.2020
Temat: Metody rusyfikacji w klerykowskim gimnazjum
1. Czat z uczniami na messengerze w godz. 9.00 -10.00 na temat
funkcjonowania szkoły i rusyfikacji.
2. Przesłanie uczniom materiałów do nauki.
3. Podanie tematu lekcji i ćwiczeń, które uczniowie mają wykonać: zad.
ćw.19, 20, 22, 23 i 24 z podręcznika s.108/109.
4. Na wykonanie tej pracy uczniowie mają czas do środy.

25.03.2020

Temat: Marcin Borowicz -bohater czy antybohater Syzyfowych prac?
1.Praca z uczniami online na czacie messengera 9.30 -10.00
2. Uczniowie rozwiazują zadania do lektury z podręcznika -s. 106 ćw. 1,
2, 3, 4, 5.
3. Praca domowa: ćw. 28 s. 110.

24.03.2020 

Szybka powtórka przed egzaminem - Syzyfowe prace (praca z arkuszem
egzaminacyjnym dzien 7) ze strony:

 

23.03.2020

https://epodreczniki.pl/a/przecinek-kropka-myslnik-wykrzyknik-pytajnik---co-krok/DREeSJQ4l

19.03. (2 lekcje)

 

Temat: Obraz polskiej szkoły pod zaborami i postawy Polaków wobec rusyfikacji w Syzyfowych pracach Stefana Żeromskiego

Opracowanie tematu tutaj

Karta pracy tutaj



18.03.2020

 link 

 

17.03.2020

 

Język polski, kl. 8 17.03. – 2 lekcje

 

 

 

Temat: Wprowadzenie do lektury Stefana Żeromskiego pt. Syzyfowe prace

 

 

 

 

 

  1. Kim był Stefan Żeromski?

 

 

 

Stefan Żeromski urodził się w 1864 roku w Strawczynie pod Kielcami, w patriotycznej, szlacheckiej rodzinie. W 1874r. został uczniem kieleckiego gimnazjum. Trudna sytuacja materialna i częste choroby nie sprzyjały systematyczniej nauce. Nie uzyskawszy matury, jesienią 1886r. Żeromski wyjechał do Warszawy i wstąpił do Szkoły Weterynaryjnej. W trakcie krótkich studiów ustalały się poglądy pisarza na kwestie polityczne i społeczne.

 

W powołaniu do pisania utwierdziła go praca guwernera w szlacheckich domach. Udzielał korepetycji, pracował jako bibliotekarz. Od 1904r., kiedy to wydano powieść "Popioły", utrzymywał się już tylko z pisania. Po wybuchu wojny usiłował wstąpić do Legionów i dostać się na front.

 

W 1924r. został kandydatem do literackiej nagrody Nobla, ale nie otrzymał jej na skutek nieprzychylnych opinii po napisaniu "Wiatru od morza". Zmarł w 1925r.

 

 

 

  1. Geneza „Syzyfowych prac”

 

 

 

Czasy, w których S. Żeromski umiejscowił swą powieść, to wyjątkowo trudny okres w dziejach naszego narodu. Jest to czas po powstaniu styczniowym. Kolejny zryw narodowy w 1863 r. zakończył się klęską. W prowincjonalnym Klerykowie, tak jak w całym zaborze rosyjskim, panuje nastrój przygnębienia, potęgowany represjami w nowych warunkach ekonomicznych. Młodzież poddawano bardzo wyrafinowanemu i podstępnemu systemowi wychowawczemu, który wiódł ku wynarodowieniu. Wykorzystując naturalne dążenie młodych ludzi do piękna i prawdy, pokazywano jej potęgę i wspaniałość Rosji, zohydzając jednocześnie to, co polskie. Żeromski chciał pokazać w powieści realia panujące w szkołach w okresie rusyfikacji.

 

 

 

  1. Gatunek literacki:

 

Syzyfowe prace można nazwać powieścią obyczajowo-psychologiczną ze względu na wątki w niej obecne. Do wątków obyczajowych należą: wątek radców Somonowicza i Grzebickiego, wątek „starej Przepiórzycy”, wątki związane z życiem w miasteczku, mentalnością klerykowian (np. rodzina, w której Andrzej Radek pracuje jako korepetytor). Wątek psychologiczny jest pierwszoplanowy - to wszystkie wydarzenia związane z dojrzewaniem Marcina oraz jego kolegów. Widać wyraźnie, że fabuła powieści jest wielowątkowa.Warto zauważyć, że wątki są względem siebie kontrastowe (mówimy, że są kontrapunktami): rusyfikacja - walka z rusyfikacją;wątek profesora Sztettera (nauczyciela języka polskiego, który wyrzekł się swojej polskości) - wątek Bernarda Zygiera (ucznia - młodego patrioty).

 

  1. Czas i miejsce akcji:

 

Akcja powieści rozgrywa się w latach 1871-1881. Czas fabularny sięga natomiast wydarzeń z 1863 r., a więc powstania styczniowego. O zdarzeniach tych dowiaduje się Marcin Borowicz od strzelca - Szymona Nogi.

 

 

 

Miejscem akcji jest elementarna szkoła w Owczarach, dokąd przybył ośmioletni Marcin z rodzinnej posiadłości szlacheckiej w Gawronkach, później miasteczko Kleryków, w swojej topografii przypominające Kielce.

 

 

 

  1. Problematyka utworu i interpretacja tytułu:

 

Tematem powieści jest dorastanie w warunkach zaborów, edukacja w szkołach, gdzie w sposób bezwzględny, najbardziej odrażającymi metodami przeprowadza się proces wynaradawiania młodych PolakówTytułowe „syzyfowe prace” można interpretować jako prace rusyfikatorów pozbawione efektów, młodzież sobie tylko znanymi sposobami potrafi odnaleźć swoje korzenie, głęboko odczuwa swoją polskość, metody rusyfikatorów i ich działania pozostają więc bezowocne. Pisarz chciał przede wszystkim pokazać metody i cele edukacji młodych Polaków w rosyjskich szkołach oraz walkę z rusyfikacją, w której młodzież była zdana tylko i wyłącznie na siebie.

 



 

Jeśli nie pamiętasz kim był Syzyf, zajrzyj tu koniecznie:

 

https://epodreczniki.pl/a/syzyfowa-praca/D12TfbnLV

 



 

Powodzenia



16.03.2020

kl8_jp_1603jpg [1700x2338]kl8_jp_1603_2jpg [1700x2338]kl8_jp_1603_3jpg [1700x2338]

24.03.2020 r. kl. 8.
Szybka powtórka przed egzaminem - Syzyfowe prace (praca z arkuszem
egzaminacyjnym dzien 7) ze strony:

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Sątocznie

Realizacja: Superszkolna.pl