W tym roku włączyliśmy się już po raz dziesiąty w akcję mającą na celu promowanie postaw ekologicznych i uwrażliwienie ludzi na sprawy związane z naturalnym środowiskiem.
Jubileuszowy X Tydzień Ekologiczny jest wyjątkowy jeszcze z jednego powodu. Nad jego organizacją pracowali uczniowie klasy II gimnazjum w ramach Projektu gimnazjalnego.
Najpierw zapoznali się z historią działań ekologicznych w naszej szkole.
A następnie zastanowili się nad o tym , co mogą zrobić w swoim najbliższym środowisku dla dobra Ziemi, jak się z nią zaprzyjaźnić.
- Nasze tegoroczne, jubileuszowe spotkania Tygodnia Ekologicznego, są dla całej społeczności szkolnej refleksją nad tym, co już osiągnęliśmy i co jeszcze możemy zrobić.
- Chcieliśmy uświadomić dzieciom, młodzieży i rodzicom, że działanie przeciw środowisku naturalnemu to nic innego, niż działanie przeciw sobie.
Nasz szkolny Tydzień Ekologiczny obchodzony jest jak zawsze w ramach Akcji Wiosennego Sprzątania Warmii i Mazur
oraz Dnia Ziemi.
W tym roku pod hasłem „Wiosenne działania dla Ziemi”.
Wszystko zaczęło się 20 marca, gdy pan dyrektor Janusz Bieńkowski dokonał uroczystego otwarcia X tygodnia Ekologicznego.
Agata, Natalia i Magda przypomniały nam jak postępować, aby ograniczyć ilość śmieci. Jak prawidłowo je segregować oraz jak długo rozkładają się one w środowisku. Wszyscy zapamiętali, że 1 człowiek w ciągu roku wytwarza 350 kg odpadów. I jeżeli nie będziemy postępować zgodnie z zaleceniami naszych koleżanek mogą zasypać nas śmieci.
Aby być świadomym ekologiem, należy znać znaczenie takich słów jak: recykling, biodegradacja, rekultywacja czy utylizacja.
Te potrzebne terminy wyjaśniła nam w swojej prezentacji multimedialnej Natalia.
Przyroda zachwyca nas wieloma zjawiskami i kolorami. Jej piękno jest szczególnie widoczne, gdy budzi się z zimowego snu.
I właśnie o wiośnie w lesie opowiedziała nam pani leśnik z Nadleśnictwa Srokowo- Irena Dziadoń.
Dlatego, aby być bliżej niej wyszliśmy na boisko szkolne, gdzie odbył się oczekiwany przez wszystkich „Eko – Turniej Sportowy”. Zorganizowali go dla nas Karol, Łukasz, Dawid i Bartek pod kierunkiem pana Mirosława Szefera.
Również i w tym roku bawiliśmy się wesoło. Szczególnie zapamiętałam bieg w worku, podnoszenie butelek z wodą, slalom z kubkiem wody w ręku. Była te segregacja śmieci na czas? To dopiero były emocje. Cale klasy pomagały swoim reprezentantom podpowiadając, do jakiego worka należy wrzucić przygotowane śmieci.
Piątek 20 marca był wyjątkowym dniem. Mogliśmy obserwować zaćmienie Słońca. Pan Andrzej Jachowicz zaopatrzył nas w okulary i wszyscy chętni patrzyli w niebo.
Po obserwacji astronomicznej przyszedł czas na bieg.
To bieg szczególny, bo „Bieg dla Ziemi”, połączony z dendroterapią.
Drzewa oddziałują na człowieka nie tylko poprzez preparaty sporządzane z ich kory czy liści. Otaczające je silne pole energetyczne wpływa także korzystnie na nasze emocje, drzewa bowiem pobudzają lub uspokajają, poprawiają nastrój, łagodzą stresy… Każdy gatunek drzew ma swoją indywidualną moc i emanuje wyjątkową energią. Możemy z niej czerpać inspirację i moc.
Dlatego przytulaliśmy się do drzew – szczególnie do brzozy, bo ona
obdarzała nas dobrym samopoczuciem, uspokajała i dodawała energii.
Biegli wszyscy: mali i duzi, uczniowie i nauczyciele. Jedni dłuższą, a inni krótszą trasą, ale wszyscy zatrzymywali się przy brzozach i obejmowali je.
Na biegu nie skończył się nasz kontakt z drzewami.
27 marca w piątek – Klasa I gimnazjum : 10 uczniów z wychowawcą Mirosławem Szeferem oraz klasa IIG (11 uczniów) z wychowawczynią Teresą Pupin sadziła dwuletni dąb.
Na powierzchni 0,37 ha w Leśnictwie Królikarnia posadzono
ok. 2570 sztuk.
Po pracy odpoczywaliśmy przy ognisku piekąc kiełbaski. A byliśmy nie tylko głodni, ale i zmęczeni. Sadzenie lasu to ciężka praca, ale cieszymy się, że już drugi rok możemy przyczynić się do zadrzewiania naszej okolicy.
Będziemy odwiedzać to miejsce i obserwować jak rosną drzewa posadzone przez nas.
W marcu i kwietniu wypełnialiśmy ankiety i startowaliśmy w wielu konkursach indywidualnych i zespołowych.
Ankiety były dwie:
- Jedna dotyczyła zdrowego żywienia, a druga ekologicznego stylu życia i tego jak nasz szkolny Tydzień Ekologiczny wpłynął na postawy nasze i naszych rodziców.
Musimy trochę poprawić swoje żywienie.
Szczególnie uczniowie, którzy nie jedzą śniadania lub których drugim śniadaniem są chipsy lub batoniki. Ale to są wyjątki. Ważne, że pijemy mleko
i jemy warzywa. O to dba nasza pani intendentka.
Startowaliśmy w konkursach.
Konkursy klasowe to:
- zbiórka baterii, pod kierunkiem pana Piotra Kwiatkowskiego. Zebraliśmy ponad 13 kilogramów baterii i zbieramy nadal.
- Konkurs na gazetkę ścienną pod hasłem „Ziemia to nasz wspólny dom”, który zaproponowała nam pani Joanna Tumowska
- I konkurs na hasło promujące działania proekologiczne w domu, w szkole i na zakupach, który zorganizowała pani Lucyna Zińczuk.
Konkursy indywidualne to:
- Konkurs z wiedzy dla klas IV – VI „Jestem Eko – konsumentem. Ekologicznie w domu, w szkole i na zakupach
- Konkurs z wiedzy o zasadach zdrowego odżywiania
- Konkurs plastyczny „Las”
- Konkurs wiedzy o lesie
- Konkurs na prezentację multimedialną „ Energia odnawialna w gminie Korsze”.
Możemy powiedzieć, że nasza gmina Korsze stawia na energię odnawialną
i szkoła w Sątocznie jest na to dowodem. Od października 2014 roku korzystamy z energii geotermalnej. Dzięki temu w szkole jest bardzo ciepło, a dym i popiół nie zanieczyszcza już środowiska.