
Nie tylko startowaliśmy w konkursach, ale poznawaliśmy przyrodę otaczającą naszą szkołę.
- Klasa II z panią Krystyną Zajdel, w podziale na grupy, opracowała skład gatunkowy trzech skupisk drzew posadzonych około 20 lat temu również przez uczniów naszej szkoły. A były to laski: sosnowy, brzozowy i świerkowy.
Niestety w żadnym z nich nie występował podszyt, a runo było wydeptane przez uczniów.
Dlatego umówiliśmy się z panią na taką lekcję w lesie między Prosną a Błuskajmami. Zajęcia odbędą się w czerwcu, gdy przyroda będzie w pełnym rozkwicie.
- Klasy II gimnazjum, na lekcji biologii z panią Zajdel, udało się na podstawie skali porostowej określić zanieczyszczenie powietrza tlenkami siarki okolicy naszej szkoły. Uczniowie badali trzy stanowiska i stwierdzili, że mieścimy się miedzy strefą IV a V.
Czyli powietrze jest mało zanieczyszczone - ok. 50µg (mikro gramów) SO2/m3 powietrza.
Drzewa porośnięte były wieloma gatunkami porostów o krzaczkowatych
i listkowatych plechach.
- W czasie tych zajęć pogoda nam niestety nie dopisała. Było chłodno i wietrznie.
- Ale nie wpłynęło to na wyniki badań.
Nasza Ziemia boryka się z wieloma problemami.
Takim występującym corocznie „palącym” problemem jest wypalanie traw.
Potocznie mówi się, ze to ludzka bezmyślność, brak wiedzy…
Ekolodzy, leśnicy, naukowcy mówią, że dla świata przyrody wypalanie traw to katastrofa ekologiczna.
O tym, czy w naszej gminie również mamy do czynienia z wypalaniem traw i o skutkach takiego postępowania opowiedział nam 20 kwietnia, komendant Ochotniczej Straży Pożarnej w Korszach pan Sławomir Krupczak.
Dowiedzieliśmy się też, jak należy reagować, gdy zauważymy palące się trawy.
Pan odpowiadał też na nasze pytania dotyczące spalania śmieci.
Wszyscy zapamiętaliśmy, że nie wolno ich spalać. A szczególnie plastików i starych mebli.
Zaopatrzeni w taką wiedzę uczniowie szkoły podstawowej klas
IV –VI, z paniami: Krystyną Zajdel i Teresą Pupin 22 kwietnia wyjechali na wycieczkę dydaktyczną do Mazurskiego Parku Krajobrazowego.
Podzieleni na dwie grupy udali się na zajęcia prowadzone przez pracowników parku, których celem było poznanie form ochrony przyrody, warstwowej budowy lasu i rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt charakterystycznych dla każdej z warstw.
Po powrocie opowiadali nam o „Zakochanej parze”, „Dębie Krutyńskim” i wyspach na jeziorku dystroficznym w rezerwacie „Zakręt”.
Mieli też spotkanie z wiewiórką, która popisywała się przed nim sprawnymi skokami z gałęzi na gałąź.
Popisywał się też bocian biały, który stojąc na dachu budynku dyrekcji parku chętnie pozował do zdjęć.
Zwiedzili również Muzeum Mazurskiego Parku Krajobrazowego.
Eksponaty muzeum to przede wszystkim ptaki, ale płazy, gady i ssaki występujące na Mazurach.
Te zwierzęta uległy wypadkom i znalezione przez ludzi a później wypreparowane, wzbudziły ogromne zainteresowanie dzieci.
Wyjazd naszych młodszych kolegów był możliwy dzięki nagrodzie za organizację X Tygodnia Ekologicznego, od pana Burmistrza Ryszarda Ostrowskiego. Mogliśmy skorzystać z bezpłatnej podróży autokarem szkolnym.
W piątek 24 kwietnia, uczniowie klasy III gimnazjum, jako najsilniejsi , przy pomocy nauczycieli i obsługi w naszym „Szkolnym Arboretum” wkopali trzy tablice dydaktyczne.
Są to:
- „Warstwowa budowa lasu”,
- „Poznaję drzewa liściaste”,
- „Poznaje drzewa iglaste”.
Tablice zostały zakupione dzięki darowiźnie z Nadleśnictwa Srokowo.
29 kwietnia 2015 r. odbyło się uroczyste podsumowanie
X TYGODNIA EKOLOGICZNEGO